grill_7.jpg (43579 bytes)  
HemProjektetInspektionDemonteringKarossenMontageTuningNy motor & lådaVerktyg mm

 

Verktyg med mera

Skydd
Prio ett: Hörselkåpor samt ögonskydd! Öronen tar stryk av garagearbete och vikten av att skydda ögonen behöver man väl inte tjata om hoppas jag...har själv varit förste man på ögonmottagningen efter en natt av helv-te, detta trots glasögon. Stålflisor rostar i tårvätskan när de sitter fast i hornhinnan och det är INTE trevligt.

Handskar: Man behöver inte förstöra händerna i garaget. Ett par ganska tunna handskar med skinn i handflatan och tyg på handryggen ger bra känsla och skapligt skydd.

Andningsskydd: Vid slipning, blästring och målning. Allt man gör genererar mycket mera skit än man tror och tro mig, det drar du in i näsan. Gärna ett riktigt s.k. gristryne (ex från 3M) som tar kolväten. Dels sitter det mycket bättre på ansiktet (=mindre skit i näsa och lungor), dels så slipper du andas in lösningsmedel vilket är bra för din hjärna.

Maskiner
En rejäl kompressor för att driva luftmaskiner och bläster är bra att ha. Kom ihåg att ha bra vattenavskiljare och filter efter annars blir det problem, speciellt med blästern som sätter igen. Dimsmörjare kräver en del maskiner men det kan man klara sig utan om man ger maskinerna en skvätt olja i inloppet då och då. Jag har installerat min kompressor på garagevinden, då slipper man en del buller.

En elektrisk kap/slipmaskin är det svårt att klara sig utan. Tänk på att köpa tillräckligt kraftig så att inte elmotorn brinner upp.

En rejäl borrmaskin där man helst skall kunna ställa in hastigheten (se punktsvetsborr).

Luftdrivna maskiner är relativt billiga och små till det yttre. Slipmaskiner går ofta med högt vartal vilket ger effektiv avverkning när man ex. slipar svetsar. En pneumatisk plåtsax är suverän när man skall klippa ut ur stora plåtar (finns även eldrivna men de är betydligt dyrare).

En svets måste man ha i de här kretsarna. En MAG-svets eller MIG som de flesta säger (skillnaden är vilken gas du använder) är väl det som gäller. En bra svetsskärm är viktig. De som ställer om sig själva är suveräna.

En dammsugare, helst en avsedd för grövre jobb typ Kärcher behövs för att hålla rent i garaget. Det är så mycket trevligare att jobba om man håller ordning och rent, även om själva jobbet är skitigt.

En pneumatisk pistol för tätningsmassa i patroner är att rekommendera (det finns eldrivna men de är dubbelt så dyra). Det bli rätt jobbigt för händerna att köra med handjagare när en hel kaross skall tätas...finns på Jula.

Spruta för rostskyddsolja. Med slangförlängning så man kan spruta i alla hålrum man kommer åt.

En metallsvarv av bänkmodell och mellanstorlek har lägrat sig i mitt garage. Inte fel i vissa lägen.

Handverktyg
En hög med svetstänger som håller fast det som skall svetsas i rätt läge är det svårt att klara sig utan. Helst några olika modeller.

Ett kit med karosshammare + olika mothåll är bra att ha.

Ett städ av bordsmodell är bra när man skall knacka plåt.

Punktsvetsborr: Speciella borr för att borra ur punktsvetsar med. OBS! Borra med lågt varvtal annars bränner de (ca 5-600 rpm).

Ett gammalt stämjärn är kanon för att dela på plåtar där man borrat ut punktsvetsarna, en spackelspade vid tunnare plåttjocklekar är ett bra komplement.

Filar behöver man när man skall ta bort skägg samt döva vassa kanter. Några olika former är inte fel.

Hylsnyckelsats med tumstorlekar är ett måste för ett gammalt jänkarjärn, det finns faktiskt att köpa.

Kabelvinda med flera uttag behövs, man har ofta flera pryttlar som skall ha el när man jobbar.

Specialverktyg:

Koningsverktyg för bromsrör.

Rörkapare för avgasrör. Skall du bygga ett eget system så är denna ytterst värdefull.

Vacuummeter. Nödvändig för att ställa in förgasaren och diagnostisera motorn. Mäter oftast också bränsletryck.

Tachometer. Se ovan.

Stroboskoplampa. För att ställa tändningen.

Multimeter. Nyttig oavsett du bygger nytt elsystem eller behåller (och felsöker) på det gamla.

En glidhammare på 2-4 kg är överlägsen för att få ut trilskande drivaxlar mm. Kan man låna när man behöver så är det ännu bättre. Ca 800 spänn på SWEDOL.

 

Har letat länge efter enklare utrustning för att kunna mäta framvagnsinställningarna själv. Om inte annat så för att lära sig mer (vilket är halva grejen med hela projektet). Bilderna visar ett instrument för mätning av camber (hjullutning) och caster (axellutning). Dess fäste är magnetiskt vilket gör att jag måste tillverka ett fälgnav i stål, bilden visar början till en platta som passar på fälgen där navkåpan i aluminium normalt sitter. En rörstump gjord i svarven och en rund platta på den så kan vi prova.

Adaptern som passar på fästet för navkåpan och har en platta för instrumentets magnetiska fot.

Ett instrument för att mäta toe. Enkelt med en laser, säkert inte perfekt men jag tror att det duger för mitt ändamål.

2500:- för bägge från http://www.blocket.se/goteborg/Hjulinstallningsverktyg_34459367.htm?ca=15&w=1&last=1 är pengar jag tycker är vad jag kan spendera för att få litet bättre precision än jag har idag i garaget.

Litteratur
Original Mustang 1964 1/2 - 1966, the restoration guide
Colin Date
ISBN 0-7603-1178-1
Mycket och bra bilder för att se hur det skall se ut.

Mustang 1964 1/2 - 1973, restoration guide
Tom Corcoran & Earl Davis
ISBN 0-7603-0552-8
Mycket sprängskisser.

Mustang, restoration handbook
Don Taylor & Tom Wilson
ISBN 978-0-89586-402-4
Bra och detaljerade beskrivningar för hur man demonterar och monterar en Mustang.

Ytbehandling
En bra rostskyddsprimer för allt som man inte skall svetsa i eller för exteriöra ytor. Jag använder en dansk: Rustvaern.

En svetsprimer som tål att svetsas i och innehåller mycket zink. Volvo har en bra som man penslar på. 3M har en man sprejar.

En primer för plåtrena exteriöra ytor som senare skall täcklackas, s.k. washprimer. Läggs på med en liten sprutpistol om du inte behöver måla stora ytor.

En burk med tättslutande lock med ett nät två centimeter från botten halvfylld med förtunning. Perfekt när man målar ofta men litet för att göra ren penseln i så att man kan återanvända den igen och igen...

Övrigt
En bläster är inte fel när man jobbar med rostiga grejor. Jag har både en större variant av bläster med återsug runt munstycket och en vanlig. Problemet med blästring är att man får sand och rostdamm överallt, därför är återsugsvarianten bra även om det tar längre tid. Viss friblästring blir det då man inte kommer åt överallt med återsugsblästern.

Jag har  byggt en blästringsbox där jag kan blästra mindre bitar utan att behöva städa hela garaget. Dylika finns givetvis oxå att köpa.

Belysning: Man måste kunna se vad man gör. Både vid bänken och under eller i bilen. Ju äldre man blir desto mer ljus behöver man...själv har jag en lysrörarmatur med 58W rör i under bilen.

Gubbens bäste vän: Glasögon med olika styrka. Här 1,0, 1,5 och 2,0.

Domkraft: En garagedomkraft är ovärderlig. Pallbockar är oxå självklara, helst fler än fyra så man kan palla upp på flera ställen när det behövs.

Arbetsbänk: En bänk behöver inte vara så märkvärdig bara den är stadig så att det svarar när man jobbar på den.

Dator i garaget? Varför inte, man kan plocka upp allt nyttigt man laddat ner, söka efter mera kunskap samt köra Spotify...koppla ljudkortet till en gammal stereo och du har garageunderhållning utan slut.

En montörsvagn eller garageh-ra som den brukar kallas för. Väldigt bra när man bygger avgassystem, drar bränsle- och bromsrör mm.

 

 

Webbplatsen uppdaterades söndag 12 februari 2012