grill_7.jpg (43579 bytes)  
HemProjektetInspektionDemonteringKarossenMontageTuningNy motor & lådaVerktyg mm

 

Tuning och fortsatta förbättringar

Dags att göra de inställningar som krävs för att bilen skall fungera och kännas bra att köra.

Jag började med att koppla bort vacuumet och ställa grundtändningen till ca 8 grader, skall dock dubbelkolla så att TDC verkligen stämmer med märket på svängningsdämpare. TDC verkar OK. Hade litet svårt att få ner tomgången på en vettig nivå. Upptäckte att den blev mkt lägre när jag anslöt vacuumätaren till PCV-slangen. Plockade bort höger ventilkåpa och tog bort PCV-ventilen. Ventilen är OK men gummitätningen den sitter i var alldeles torr, en ny är nu på plats. Plockade av förgasaren och justerade trottelbladen till primär- och sekundärportarna. Nytt försök, mycket bättre! Men inte perfekt, letandet fortsätter...

Körde motorn med förgasarens överdel av för att kolla flöttörernas funktion. När jag stängde av pressades bensin genom flöttörnålarna. Jag misstänker att det är bränslefiltret i aluminium som blir varmt så det har fått en liten jacka på sig.

Fick litet tips av vännerna på Mustangforumet, bla en bild där man kunde se att mina trottelblad var monterade med fel sida ut. Vände på dem, nu verkar de passa mkt bättre. Har beställt och fått en renoverad vattenpump då jag tyckte att motorn blev för varm. När jag skulle demontera den gamla gick en lång skruv av inne i blocket. Provade att montera med en fusklagning men det läcker litet mellan kamdrivningskåpan och blocket och så kan man inte ha det, så det blir till att försöka borra och gänga. Innan dess blir det ingen mer provkörning av motorn.

Nya packningar, ny kamdrivning när jag ändå höll på samt en Helicoil senare så kan jag prova igen. Nu har jag riktigt bra (och låg) tomgång! Provningen fick avbrytas pga en dålig slangklämma till adaptern för termostatgivaren, det sprutade varmt vatten! Ett högljutt och envist knackande från ventilsystemet föranledde en ny justering av vipparmarna. Eftersom motorn är en 65:a skall de inte dras i botten utan lossas så att lyftarna kan fjädra upp, dras till 0-spel och sedan ca ett varv till. Ny blev det tyst och fint! Ny slangklämma på plats, provade med tomgångsblandningsskruvarna. Motorn reagerar på den ena men inte på den andra. Upptäckte att en av kylfläktarna lagt av, ett av kolen hade släppt från anslutningskabeln. En ny fick inhandlas. Nu när tomgången är så låg saknar jag verkligen linkaget för förhöjd tomgång innan motorn är varm, får se om jag gör ett själv eller köper ett. Vacuumet ligger på 15 Hg vilket indikerar att man kommer att behöva göra nåt åt kolvringar/cylindrar och troligtvis också ventilerna.

Körde några repor i området, den går fint men ratten eller framvagnen behöver justeras så att ratten hamnar rakt. Det är viktigt att mittläget på styrsnäckan är rakt fram annars kommer man att uppleva ett onödigt glapp när man kör rakt fram (se delen om styrsnäckan på Monterings-sidan). Det är alltså inte bara att flytta ratten i första läget.

Jag gjorde en garageinställning: Först lossade jag klammorna på styrstagen och justerade ut dem så långt att styrsnäckans inre begränsningar tog stopp innan styrstoppen på de nedre bärarmarna. Nu kunde jag exakt lokalisera styrsnäckans mittpunkt och jag antecknade hur ratten satt i detta mittläge.

Nästa steg var att plocka fram en liten laser jag hade liggande och sätta fast den på en kraftig magnet. Nu tog jag två riktpunkter (på garageväggen), på utsidorna av rambalkarna (borde varit pivotpunkten för undre bärarm men det fick duga för denna gången), delade måttet på mitten och fick på så sätt en mittpunkt för framvagnen.

Nu flyttade jag lasern till framtrummorna och satte den framför och bakom axeltappen och kunde på så sätt justera styrstagen så att hjulen stod rakt fram. Jag lyfter under undre bärarmen med domkraften vid varje mätning så att jag har fjädringen i "körläge". Jag kontrollerar också att höger och vänster är lika.

Nu justerar jag toe-in till 3mm och drar fast klammorna. Sen lossar jag ratten och monterar den rakt. Det skall bli spännande och se hur den känns nästa gång jag gör villagatorna osäkra (ingen cab och regnväder).

Har gjort ett nytt handbromshandtag i aluminium eftersom det befintliga var sprucket i plasten och man måste dra ganska hårt för att få nån bromsverkan att tala om.

Nu är bilen försäkrad så man kan göra litet längre provturer med någorlunda gott samvete. Bilen går fint, styrningen är litet svampig runt mitten men inte så mkt som jag trodde. Å andra sidan är ju allt nytt i framvagnen! Har bara kört "stadskörning" ännu så vi får väl se när man kommer ut på kurvig landsväg...Har heller inte kört fortare än 60-70 ännu, det blir spännande i högre farter.

Bromsarna är ingen höjdare och mäktigt tungtrampade, det får bli nåt annat där framöver. Tog in min V70 i garaget och ritade av ljusbilden på väggen, sen justerade jag Mussen efter de strecken. Nu har jag en någorlunda ljusinställning, hoppas på att SBP skall vara hjälpsamma vid besiktningen. Har också bytt ut backljusglasen mot runda reflexer så att det lagkravet är uppfyllt.

Jag gasade på vid ett tillfälle och råkade ut för nåt som kändes som att gasen hängde sig. Inte mekaniskt men jag hade kraftigt förhöjd tomgång vilket försvann när jag stannade och stängde av. Detta måste provas ut mera.

Skam den som ger sig...efter att ha plockat av och kollat PCV-ventilen för säkerhets skull (OK) så var det av med förgasaren för X:e gången. Upptäckte att sekundärspjällen dels nöp fast en aning i viloläge och dels kärvade när de skulle stänga. Inte bra. Efter diverse justeringsförsök plockade jag ur bladen, putsade dem försiktigt med fin smärgelduk samt drog ur spällaxeln och gav den samma medicin. Vid återmontaget bytte jag plats på bladen. Hips vips, nu fungerade det perfekt, inget glapp i dragstången till vacuummekanismen så att returfjädern stänger spjällen ordentligt. Efter att ha justerat den lilla skruven som håller bladen fria från förgasarkroppen enligt spec så monterades förgasaren åter. Nu blev det riktigt bra! Tomgångsskruvarna fungerade plötsligt som de skulle och justerades. På med luftrenaren och en testtur i grannskapet. inga problem med "hängande gas" längre men det känns som den tvekar litet när sekundärerna öppnar, får ta reda på vad man kan göra åt det. Men först skall det provköras mer...

Har skaffat en ny fin luftrenare för att vara säker på att filtret är tillräckligt stort samt rent. Nu skall bara flöttörnivåerna kontrolleras i vått tillstånd. Det skulle man egentligen gjort först men...såg ett tips på en bra sida för tuning: www.tuningmadeeasy.com

Den 20:e september, en minnesvärd dag! Registrerings- och kontrollbesiktning med blankt papper. Bromsarna höll måttet och CO-halten stannade på 4% (med litet hjälp av en slatt E85). Nu hoppas vi på fina höstdagar innan det är dags att ge sig på vinterns förbättringsprojekt.

Idag blev det en riktigt lång tur av varierande natur. Bilen ligger helt stabilt på vägen även i 100 knyck med minimala krav på korrigering med ratten. Den kränger litet för mkt i snabba kurvor och behöver en styvare krängningshämmare. Den kraftiga negativa cambern gör att den känns bra i kurvor men sliter säkert däck en del och får troligtvis justeras ner en aning. Den "hängande gasen" dök upp idag igen efter en kraftig acceleration. Det verkar som om sekundärportarna inte stänger ordentligt, undrar om vacuumet kan hänga kvar av nån anledning. Motorn blev rejält varm och jag fick ett duktigt rostvattensprut under huven. När jag undersökte locket till kylaren upptäckte jag att det saknades en packning mot den större yttre öppningen, jag tillverkade en men det borde bara lösa problemet med att det sprutar i motorrummet i stället för i slangen på sidan av kylen. Demonterade termostathuset och kokade termostaten, den öppnar som den skall. Monterade tillbaka den med nya packningar. Ljuset slocknade under resans gång, väl hemma kunde jag konstatera att det var en säkring på 15A som gått, har satt dit en 20A istället så får vi se. Tändstiften såg fina ut, inget sot kvar på keramiken och sidoelektroden helt ren.

Tog en liten snabbrepa idag, det verkar som det funkar bättre med kylen nu med den nya packningen. Får pressa den litet mera en annan dag. Kollade Ed's carb forum och hittade flera med samma problem: Sekundärportarna stänger inte pga att axeln nyper fast när vacuumet suger ner bladen/axeln i de slitna hålen i förgasarhuset, stänger man av motorn förvinner problemet (vacuumet suger inte ner bladen längre). Medicinen är att borra upp och sätta dit bussningar. Har beställt det och litet andra småpryttlar till förgasaren från Pony carburetors idag. Säkringen till ljuset höll oxå.

Mer körning, har problem med att tomgången ibland är litet hög, misstänker att jag behöver bussa om för spjällaxeln även på primärsidan. Pony har inga bussningar, har skickar förfrågningar till ett par andra ställen avs 3/8" bussningar.

Trumbromsarna utan servo är verkligen inte state of the art! När alla andra på vägen har ABS-bromsar så måste man hålla ett ordentligt avstånd till bilen framför. Servoassisterade skivbromsar runt om står högt upp på listan, speciellt om man får fart på motorn.

Litet irriterande att instrumenten bara hintar om hur läget är. Läste in mig på ämnet och testade oljetrycks- samt temperaturgivarna. Båda två ger helt fel utsignal (resistans). Jag har beställt nya. Ingen idé att justera instrumenten innan man har jyssta givare. Tankgivaren är ny, den verkar visa hyfsat rätt så där är det instrumentet som skall trimmas. Nedan kan du läsa de rätta värdena.

Tempgivare:
180 F = 82 C = 4 ohm
Kall = 125 ohm 

Oljetrycksgivare:
8 PSI = 0,55 bar = 34-36 ohm
90 PSI = 6,2 bar = 8-17,5 ohm 

Tankgivare:
Tom = 73,6 ohm
Full = 9,7 ohm

Helgen gav möjlighet till ett par långa turer på landsväg, raka som kurviga. Bilen uppför sig riktigt trevligt i kurvorna. Det är ju inte nån gokartstyrning precis (19:1) men efter omständigheterna... Man vågar ju inte pressa den för hårt då en dikeskörning inte är att tänka på. Vid ett tillfälle dök en Chevy -57 upp i backspegeln och den hängde på ganska länge. Vilket sammanträffande!

Fick förgasardelarna jag beställt, tyvärr fick jag fel del till snabbtomgångsmekanismen, hoppas de fixar det snabbt. De nya tomgångsblandningsskruvarna och flottörerna monterades och en ny justering med vacuumeter gjordes, det verkar bättre nu när den sneda skruven är borta. Pony skickar en ny del direkt, bra service.

Efter att ha fått nobben från Carbguy på bussning av förgasaren (endast helrenovering) så surfande jag runt länge innan jag hittade en firma i England (simplybearings.co.uk) som säljer oljebronsbussningar i tumstorlekar. Nu gäller det att få tag på ställbara brotchar.

Kanonväder idag, det blev en riktigt lååång tur med ett fånigt leende på läpparna mest hela tiden. Motorn går bättre nu med de nya delarna, antagligen bättre balans mellan primärportarna med de nya blandningsskruvarna. Man känner att litet mindre camber kan bli bra, det känns tydligt när man går över mittläget till höger eller vänstersväng att hjulen står på kant även om den styr in väldigt bra i kurvorna. Litet jobbigt att varken veta hur mkt bilen drar eller kunna se nåt på bränslemätaren, fick tanka en extra gång på vägen för säkerhets skull.

Satte in 1/8" shims på bägge sidorna i framvagnen men fick då för litet camber. Har gjort egna shims för att få till ca 1 grad negativ camber/sida. Får litet huvfladder i de främre huvhörnen över 100 km/h, har justerat huvlåspinnen så att den nyper ner huven litet bättre mot z-stöden i hörnena. Har tillverkat en enkel mätpinne för att mäta toe.

Ett mindre mysterium har fått sin lösning (tror jag). Svårigheten med att justera in rutan i vänsterdörren verkar bero på att det sitter en felaktig ruta i dörren. Varje karosstyp har sin egen typ av dörruta (kupé, fastback, convertible). Nu gäller det att få tag på en ruta av rätt typ, vilket inte verkar helt rätt. Har lagt ut litet krokar här och där. Nu skall q-glasen justeras in sen är det dags för cabmontage.

Fick tag på ett par rutor på ebay i USA för 25$! Nu skall de bara hem oxå...Har justerat rutorna på högersidan, det blev riktigt bra, inte helt tätt i övre hörnet mot ventrutan, men det skall väl dra litet i en cabbe antar jag.

Har börjat planera för vinterns förbättringsprojekt. Skivbromsar står högst upp på listan. Nissan Maxima skivor med Audi ok verkar vara ganska lätt att få på plats. Tänkte prova samma combo fram genom att pressa ut hjulbultarna så att jag får loss naven och därmed kan använda dem tillsammans med Nissanskivorna. NPD har en booster/huvudcylinderkombination med dubbla reservoarer som passar rakt i den lilla (64 1/2 - 66) karossen med befintlig pedal.

Grövre krängningshämmare fram (1") och en bak (3/4") är ett rent bulta på jobb.

Längre fjäderhänken bak för att få litet mer plats i de bakre hjulhusen handlar om att skaffa plattjärn i rätt dimension och borra hål.

5-växlad låda hade suttit fint. Det gäller att få tag på en som är avsedd för V8, sen är det en adapterplatta mot sprängkåpan, en specialbyggd växellådsbalk, växellådskudde för C4 samt en kardanyoke som passar. Kardanen skall också kortas ca en tum.

Motorrenovering är ett roligt projekt. Bearbetning efter behov, nya lager, kolvar, kamaxel och iordningställande av topplocken med större ventiler från 351. Kanske litet portning också...Ett alu-insug hade varit kronan på verket.

Vi får se vad som hinns med och kan finansieras.

Nu är cabmontaget beställt och kommer att ske W48. Jag blev varnad för det helt kritvita GM-tyget som tydligen bara är vitt tills bilen står ute första gången. Ford original är offwhite och ser fräschare ut även efter en tids utomhusvistelse. Hoppas att mina sidorutor kommer snart så att jag hinner få i den riktiga på vänstersidan innan caben skall på.

Plattjärn till de bakre fjäderhänkena är inhandlat, bara att kapa, borra och måla. Har tillverkat de nya hänkena 1 tum längre. Nu monterade, det blir precis lagom mycket utrymme mellan däck och kaross.

Cabben har kommit, nästa vecka skall bilen köras till sadelmakaren. Hoppas på bra väder.

Rutorna kom igår (hela!), såg ganska snart att det faktiskt är rätt rutor på bägge sidor så nu har jag två reserver...Gjorde ett ryck med att justera cabställningen idag och upptäckte att den sitter lågt i bakkant, speciellt på vänster sida. Oklart varför. Jag tror det får bli litet långhålsfilning i helgen.

Har justerat infästningen av cabställningen på vänster sida ca 10mm uppåt. Nu har jag samma justering på rutorna vä - hö. Testade hållfastheten på gängorna som håller spiklisten i cabbens bakkant, det blev nya gängor med överdimension på 6 hål. Regnrännan som hamnar mellan cabsäcken och bakrutan fick sig en omgång med rostskyddsolja, även ner i trösklarna dit det är meningen att vattnet skall rinna!

Köpte Nissan Maxima skivor samt fästen för Audi ok till bakaxeln av en kille i Mustangklubben. Grejorna kom med bussgods i Fredags.

Var på VP Autoparts i Lördags när de invigde sitt nya lager, hade förväntat mig 5-6 gubbar men det var säkert 30-40 Mustanggubbar (ingen under 40) där. Fick lämnat in stommen från vattenpumpsbytet och fick med mig mina givare jag beställt samt litet julklappar till pappa. Grövre krängningshämmare fram, en till bak samt ett Monte Carlostag.

Transporten till sadelmakaren gick fint tills det var två kilometer kvar, då hackade den till ett par gånger och tvärdog. Bara att vrida in på vägrenen och ringa bärgare. Inga grejor med mig och snöslask på backen så det var inte läge för några mer avancerade felsökningar.

Sadelmakaren ringde och meddelade att cabben är på och att bilen är klar för avhämtning. Spännande! Det får bli med flakbärgare som när karossen skulle hem från Lackeraren, det är bara FÖR mycket snö för att prova nåt annat. Skall bli skönt att få hem den igen, det är litet tomt i garaget. Då skall jag mäta hur långa hjulbultar jag behöver för skivbromsarna, sen kan jag beställa grejorna jag saknar från USA.

Bilen är hemma! Det känns bra att ha tak på kärran (och att ha den hemma igen). Birger på OneStopShop har gjort ett kanonjobb.

Hittat felet som orsakade stoppet! Brist på dragavlastning på kablarna från Pertronixmodulen i fördelaren hade gjort att kablarna sträckts inne i fördelaren, som kommit att ligga an mot den roterande plastdelen med magneterna som därmed käkat sig igenom den svarta kabeln. Numera åtgärdad och provstartad. Gôtt med litet V8-muller i vintertid!

Efter en hel del letande hittade jag rätt längd samt lettringsdiameter på hjulbultarna och har beställt dem från Summit racing. Framskivor och ok bak och fram är också inhandlade. Har beställt okhållarna från en skrot i Växjö. Dags att beställa bromsservo/huvudcylinder, bromskraftsfördelare mm från USA.

Nya hjulbultar från Summit Racing. Begagnade okhållare inhandlade på skroten. Återstår adapterplattan mellan spindeln och okhållaren fram, det får bli eget smide. Har beställt bromsservo inklusive huvudcylinder samt bromskraftreducerare från VP Autoparts.

Nu blev okhållarna mycket snyggare...

Slog ut de gamla hjulbultarna ur framtrummorna med handslägga för att få loss naven. Fick svarva ner navet så att det passar inuti Nissan Maxima skivan som har samma bultcirkel som Mustang. Drog i de nya hjulbultarna med hjälp av en distans och en gammal hjulmutter. Högra bilden med skivan på. Nu skall ett fäste för okhållaren tillverkas. Det ser ut som att ett helt plant fäste kommer att funka.

Jag börjar med att placera okhållaren med beläggen i runt skivan och mäter avståndet till skivans centrum. Sen ritar jag upp spindelflänsen och placerar in fästöronen för okhållaren. Högra bilden visar ämnet till fästet. Jag skall gänga M12 fingänga i fästet för att montera okhållaren, det får inte plats nån bultskalle mellan skivan och fästet.

Testmontage med fästet visade att jag mätt eller räknat fel. Okhållaren hamnar precis i plan med fästet så jag måste ha en mellandel, med den kan jag också shimsa okhållaren in och ut om det skulle skilja några tiondelar.  Oops! Upptäckte att jag varken mätt eller räknat fel! Problemet var en ansats på hjulbultarna mellan den lettrade och den gängade delen. Den ansatsen är grövre än den gängade delen så navet nådde inte ända in i skivan vilket inte syntes. Inköp av ett 13,5mm borr så var det löst. Nu passar det ursprungliga fästet jag ritat och tillverkat!

Ett par sprillans nya grenrör avsedda för Hi-Po 289:an som satt i GT-modellerna inhandlade från en kollega i Mustangklubben. De får bli en bra ersättning för original "headerserna" till HO-motorn som tyvärr inte får plats i Mussens lilla motorrum.

Allt på plats efter litet fintrimning. Frigång mot fälg samt fulla styrutslag kontrollerade och OK. Nu skall fästet kopieras för nästa sida.

Igång på vänstersidan. Alltid är det nåt som skall triskas: Godset i spindeln där jag borrar ett nytt fästhål eftersom ett öra måste kapas bort för frigång mot okhållaren var stenhårt! Fram med hårdmetallborr och armstyrka så gick det vägen. Har mätt slanglängden: 300mm blir bra, de skall införskaffas tillsammans med metriska nipplar som skall ympas in på mina befintliga bromsrör.

Igång med bakaxeln efter ett mellanspel med montage av den nya 1 tums krängningshämmaren fram när jag ändå kröp omkring runt framvagnen. Bort med hjul och trumma, demontera fjädrar och bromsbackar samt lossa de fyra bultarna som håller bromsskölden och lagerhållaren. Sen är det bara att rycka till och ta ut drivaxeln. Jag slog ut de gamla hjulbultarna med handsläggan och satte upp axeln i svarvchucken medan jag monterar de nya hjulbultarna. Det är litet trögare än med framnaven så jag får slipa ur hålen en aning först.

Högersidan klar. Kvarstår litet målning samt inkoppling av bromsröret.

Jag valde att svarva till en distans för att anpassa handbromswiren till den nya mekanismen.

Vänstersidan skulle givetvis j-vlas. Fick inte loss drivaxeln förrän jag åkte och köpte en rekorderlig slidehammer. Då kom den ut efter 5 slag. Tyvärr verkar mina idoga försök med diverse hemtillverkade verktyg gjord axeln krokig. Den kastar några millimeter när man sätter upp den i svarven. Försöker jaga en begagnad i Sverige men det verkar dött. Får köpa en ny i Sverige eller från Summit i USA.

Det fick bli nya Moser från Summit. Bättre stål än original sägs det. Beställde ett par när jag ändå höll på. Nu är axlarna på väg, det tar väl nån vecka eller så. Dags att hämta lagren från VP Autoparts och ragga upp en lämplig press för att pressa på låsringarna till lagren.


Medan jag väntar på de beställda delarna sysselsätter jag mig med att montera den inköpta bakre krängningshämmaren. Det blir rätt så trångt mellan avgassystemet och bladfjädern. Vi får väl se hur det funkar när vi kommer ut på vägarna igen...

Lämplig press funnen på jobbet. Axlarna är skeppade. Bara att invänta leverans.

Har äntligen fått tag på rätt slangar till de bakre oken. De sitter original på Skoda Suberb och passar bra till Mustangen. Har tillverkat fästen för skarven mellan slang och rör samt svetsat dessa till u-bultarna som håller bladfjädern till bakaxeln. Plockade ner höger fram igen för att måla fästet och montera navet med nytt hjullagerfett.

Monterade nya givare för oljetryck och kylvattentemp eftersom det är liten chans att det blir nån motorinstallation innan säsongen börjar. Skivbromsprojektet har tagit mer tid än väntat.

Fick införskaffa nytt hjullagerfett och packa om lagren innan navet åkte på igen. Monterade höger frambroms och bytte nippel på bromsröret till M10 så att det gick att skruva ihop med den nya bromsslangen. Nu är höger fram klar.

Demonterade vänster fram och målade fästet samt packade om lagren även på denna sidan. Bytte nippel på bromsröret.

Bytte nipplar på de bakre bromsrören och skruvade ihop högersidan. Vänstersidan väntar fortfarande på ny drivaxel.

Den färdiga bakbromsen på höger sida.

Nya Moser drivaxlar från Summit Racing. Har svarvat ner flänsen för att passa skivans innerdiameter. Stenhårt stål. Nytt lager skall på samt hjulbultar dras i.

Har provat MonteCarlostaget i motorrummet. Som väntat är det för smalt mellan innerskärmarna. Har pallat upp bilen för att se om den "hänger ut sig".

 Det verkar som karossen är rätt så styv efter all svetsning, ingen som helst förändring. Jag fick sätta röravskäraren i staget och svetsa ihop det igen. Passade på att slipa bort den undermåliga målningen och lackade den med grundfärg och 2K.

Pressade på hjullagret och sedan låsringen på jobbet i en hydraulpress. Drivaxeln skall få nya hjulbultar, sen skall den nya packboxen in i axelröret innan drivaxeln hamnar på plats.

Var tvungen att slipa ur hålen för hjulbultarna 0,5 mm trots att de var avsedda för den lettringsdiameter som de hjulbultar jag köpt har. Detta beror dels på att jag drar i bultarna för hand med en mutter istället för att pressa in dem och dels för att stålet i axeln är väldigt hårt!

Ny packbox monterad och den nya drivaxeln är på plats. Dags att montera på bromsskivan, okhållaren, oket samt handbromswire och bromsslang. Sen är alla fyra bromsarna klara. Bara att invänta bromsservot och regulatorn för bakkretsen.

Efter att ha målat de sista komponenterna kunde vänstersidan monteras färdigt. En slutlig justering av handbromswiren gjordes, det kommer att bli skillnad på nypet!

Slutlig fastdragning av Monte Carlostaget.

Äntligen! En långlunch idag i form av en tripp t o r till VP Autoparts i Tämta för att hämta bromsservot. Det blir nog bra när det är på plats. Det är trångt i motorrummet så jag fick ta loss huvudcylindern för att få ner boostern mellan exportstaget, huven och fjädertornet. Väldigt trångt att få ner fingrarna för att få skruvarna att ta gänga men det går...Måste beställa justerventilen för bakbromsarna och vacuumnippeln till insuget, det får bli från NPD. De är snabba. En plugg för att blockera utgången på fördelningsblocket för bakbromsarna (som nu har egen utgång från huvudcylindern) skall beställas från Hansen racing.

Servot på plats och mekaniskt kopplat till bromspedalen. Pluggen beställd från Hansen via Mekonomen och ventilen/nippeln beställd från NPD. Dags att prefabricera rören mellan huvudcylindern och  fördelningsblocket/justerventilen.

Har hittat en firma som antagligen kan brotscha upp förgasaren för de nya spjällaxelbussningarna. Får se om priset blir rimligt.

När jag plockade ner förgasaren upptäckte jag att godset inte räcker till för att brotscha upp och sätta i bussningar. Det borde jag kollat för länge sen. Jag får leva med att den är litet sleten tills den andra rovan åker i.

Äntligen kom grejorna från NPD. Nu kunde de sista bromsrören bockas till och monteras. Pluggen från Hansen hittade sin plats i fördelningsblocket. Bromskraftsfördelaren ställdes i mittposition enligt instruktionen. Dags att lufta systemet, en herrans massa krypande på golvet. Några nipplar läckte men det var bara att dra åt.

De nya givarna gav inget positivt resultat på hur instrumentet fungerar även om de fungerar. Plockade isär instrumentklustret för att se vilka av mätarna som kunde justeras in och visa någorlunda rätt. Det är samma instrument för oljetryck, temperatur och bränsle. Bara olika tavlor på. Man kan justera max och min genom två hål på baksidan mätaren som då måste tas loss från plåtchassiet. Min elektroniska 5 voltsregulator fungerar perfekt. Den matar med 5V till mätarna som sen jordar ner genom givaren vars resistans varierar med bränslemängd, oljetryck eller kylvattentemperatur. En av mätarna gick inte att få ordning på så jag fick prioritera tillsvidare. Tank- och temperaturmätare kändes viktigast. Jag har ny oljepump samt drivaxel så jag får lita på att oljetrycket håller måttet tillsvidare.

Ett besök på Nossebro veteranmarknad gav utdelning i form av en campingmöbel från 50-60 talet. Inte billigt men i bra skick. Perfekt för en picnic!

Tvättade bilen en fin dag. Mycket damm som skulle bort. Nu är den redo för en vårtur.

1 maj, dags att ställa på bilen. Perfekt att man kan göra det på nätet nuförtiden. Ner med cabben, det är rätt mkt som skall ner i brunnen innan skyddet kan knäppas på. Ett stopp på macken och sen iväg på en 10-mila runda. Härligt! Bromsarna tar grymt bra, de drar dock snett, skall prova att lufta vänster fram litet extra.

Funderar på att göra en isoleringsplatta till förgasaren. När motorn blir riktigt varm förändras tomgångsvarvtalet, undrar om det beror på värmen.

Tog en tur med taket på idag, första gången. Inte den tystaste bilen, ens med taket på. Motorn blir för varm, behöver antagligen spola ur den rejält. Har tyckt att soppapumpen tickar på litet snabbt trots att jag inte startat motorn så jag öppnade förgasaren och upptäckte att flottörmunstyckena läckte vid foten pga att de inte satt fast ordentligt. Nu är de åtdragna. Öppnade bromsreduceringsventilen ett varv för att se om jag kan provocera fram hjullåsning bak vid nästa tur.

Dags för första träffen med Mustangklubbens västkustavdelning; Vårmönstring i Trollhättan. Lördag eftermiddag tillbringades med att spola ur motorn bak- och framlänges. Inga anmärkningsvärda mängder rost eller skräp kom ut. När termostathuset återmonterades läckte det i underkant. När familjen lagt sig blev det ett par timmar till för att få ordning på det.

En dryg timme på en vedervärdig 45:a så var man framme i Trollhättan och träffen som var jättetrevlig. Bla med en timmas crusing på landsbygden runt Trollhättan och Vänersborg som avslutades vid slussarna med fika och biltjöt.

Bilen fick ett pris vilket var trevligt efter alla timmar man lagt ner.

Bilen gör sig fortfarande av med kylvatten och det hamnar på vänster bromsskiva vilket inte precis förbättrar bromsverkan. Tvättade skivan med lösningsmedel och satte dit en plastburk för att fånga upp spillet från "skvallerslangen". Har beställt ett nytt kylarlock, det är det enda jag inte bytt eller åtgärdat. Jag börjar misstänka att det läcker ut kompression i kylsystemet. Skall man behöva riva av topparna mitt i säsongen!

Ny teori medan jag väntar på kylarlocket: Kåpan som fläktarna sitter i hindrar luftflödet när de inte behövs. Jag tog bort kåpan, skaffade en större fläkt och monterade den direkt mot kylen utan kåpa. Inte testkört ännu. Jag köper nog en ny termostat för säkerhets skull också.

Provtur med den nya setupen inklusive nytt kylarlock. Ingenting i spottkoppen och motorn går svalare. Det verkar som åtgärderna gjort susen! Nu var det inte så varmt, ca 15 gr. Vi får se när det blir varmare.

Var på Tjolöholm i söndags, fegade ur med anmälan av bilen pga taskiga väderleksutsikter men det var trevligt att få ansikten på en del kompisar i Mustangklubben som man bara träffar på nätet annars.

Kollade toe-inställningen och upptäckte till min förvåning att jag hade en del toe-out! Kan det vara därför den drar snett när jag bromsar? Har justerat till ett litet toe-invärde. Skall provköra när det slutar regna...

Det får nog bli nya bladfjädrar vad det lider. Det verkar som de säckar mer och mer. Funderar på om 4-blads mid-leaf kan vara rätt för mig så att den inte blir för hög (sänker en tum).

Stack litet tidigare från jobbet idag och hämtade ett par nya bladfjädrar på VP i Tämta. Det blev 4-blads standardhöjd efter litet snack med killen på lagret som också har en cab av tidig årgång. Bytte dem samma kväll, det tog ca 4 timmar. Jag bytte tillbaka till de kortare originalshacklarna. Höjden blev bra. Hoppas att bilen blir litet trevligare över guppen i fortsättningen...

Vilken skillnad med nya bladfjädrar bak! En helt ny vägkänsla både i stan och på landsväg. Det skulle man gjort tidigare. Lät gummibussningarna som redan var ipressade sitta kvar i framändan men flyttade över PUR-bussningarna bak. Kylsystemet verkar hålla måttet nu.

På väg till Nossebro i lördags hoppade nedre kylarslangen av vattenpumpen i motorvägsfart. Motorn blev fruktansvärt varm innan jag märkte att nåt var på tok! Tur att det kom förbi några "kollegor" på väg till samma ställe (en Cadillac och en Cheva -58) som hjälpe mig med skruvmejsel och vatten. Misstänker att det läcker kompression ut i kylsystemet. Ju högre hastighet, ju högre tryck i systemet. Nu luktar det starkt av avgaser i kylaren och den blir ganska varm. Dags att plocka av topparna och se hur det ser ut. Hoppas att det är packningarna och inte nån spricka...

Har fipplat med toe-inställningen, får inte till det riktigt. Har fått för mig att det rör sig litet. Upptäckte att det fanns litet kvar att dra på vissa av lederna i framvagnen. Får se om det gjorde susen vid nästa trip.

Beställde packningar från Hansen Racing via Mekonomen idag. Fick ett ryck på kvällen och rev av topparna. Inga synliga skador på toppar eller block.

Numera mekar man ståndsmässigt med skärmskydd från Edelbrock Racing (födelsedagspresent från döttrarna). Topparna på väg tillbaka, tunga rackare.

Insuget skall man inte tala om. Det är tungt i gjutjärn.

Motorn komplett igen och provstartad. Upptäckte att jag monterat termostaten åt fel håll senaste gången jag hade isär termostathuset. Nu sitter det en ny på plats åt rätt håll. Provtur återstår.

Idag en lång provtur, det verkar fungera bra nu. Hämtade 5.0-blocket och topparna från motorfirman. Rentvättad, kanalspolad och med nya kamlager och fryspluggar. Dags att börja montera ihop bottendelen så smått.

Spolade ur kylen för att ha ett bra läge efter packningsbytet. Fyllde på med glykol och vatten. När jag varmkörde såg jag i ögonvrån att det droppade från värmepaketet inne i bilen. Suck! Slangklämma som behöver dras eller värmepaketet som gett upp. Jag bestämde mig för att koppla ur det och åtgärda det i samband med motorbytet i vinter (om jag inte får ett ryck nån dag under semestern). Har haft nåt som verkar vara ånglås efter att bilen körts och stått på tomgång ett tag. Tillverkade en isolerplatta men behöver tillverka längre pinnbultar oxå för att få ihop det.

Isolerande spacer i marinplywood. Hittade inga pinnbultar i rätt längd så jag satte upp 4 st 5/16 UNC och 4st 5/16 UNF skruvar i svarven, stack av skallarna och svetsade ihop ändarna med varandra med ena skruven i chucken och den andra i dubbdockans borrchuck. Avslutade med att svarva av svetssvulsten. Vi får se hur det funkar. Justerade också sekundärspjällen för xx:e gången.

Tog en rekorderlig tur häromdagen när det var varmt och det verkar som om kylsystemet håller måttet nu. Det skall bli skönt att få i en fräsch motor till nästa säsong med insprutning istället för förgasare. Testade att dra på ordentligt och sekundärspjället hängde sig som brukligt är. Nu vet jag dock att jag kan trampa ur, slå av tändningen, låta motorn stanna, slå på igen och släppa upp kopplingen igen i farten så har spjällen stängt. Dock inget man gör för skojs skull...

Vi har varit ute på litet turer, Lyngnern runt, Aspen runt etc. Frugan tycker att bilen låter för mycket och jag måste faktiskt hålla med henne. 2 1/2 tums Magnaflow är litet för mycket för min smak, får leta upp dämpare med mer "mellow" ton och kränga de jag har till nån hugad spekulant i vinter.

Har kollat runt en del och tänkt om avseende avgassystemet. Det blir 2" efter mina Magnaflow mufflers och ett par "Magnapack" runda dämpare på slutet. Med 100mm diam och 20" totallängd så går de att klämma in mellan tanken och hjulbaljorna oxå ett par nedåtriktade 90 graders krökar precis innan grusplåten.

Kanonväder på W&W i Varberg i lördags. Dock tog det ca 1 timme att komma ut från området. Bra test på kylsystemet och det höll måttet! Kopplingen började lukta illa efter en stund i väldigt långsam takt. Klar nackdel med 3vxl man: 1:an är ganska hög. T5:an blir välkommen även i detta avseende.

Lurigt med eftermarknadskylare. Efter en tur häromveckan upptäckte jag en spricka med locket och sidan till den övre tanken på kylaren. Det pös ut litet ånga. Ur med den och fram med gasolbrännare och lödtenn. Undrar hur mycket trycket ökar när motorn går från ca 70 grader till 92, då elfläkten går till. Funderar på en Griffin alukyl till nästa år.

Har skaffat litet enklare hjulinställningsgrejor, det skall bli kul att se hur det stämmer med mina mätningar hittills. Måste göra en adapter i stål som ersätter navkåpan i aluminium eftersom camber/castermätaren monteras med magnet. Mer om detta på verktygssidan.



Fint väder på kvällarna så det har blivit ett par rejäla rundor på landsbygden. En på 7 mil och en på 14. Har ökat däckstrycket till 2,6 bar, det gjorde en bra bil ännu bättre på vägen. Kylningen funkar bra nu. Mustangkörning är en farlig drog...

Testade litet med hjulinställningsgrejorna. Bestämde mig för att vänta med att justera vinklarna tills jag fått i nya motorn/lådan. Den kommer att bli några kilo lättare med insug och låda i aluminium. Jag behöver också göra ett par plattor som minimerar friktionen mellan däck och golv samt gör hjulvinkelutslaget mätbart då castern mäts vid 20 grader.

VP Autoparts hade öppet hus förra helgen. Jag passade på att inhandla en ny oljetrycksmätare, ett nytt element till värmepaketet samt en ny komplett oljesticka. Monterade mätaren och den fungerade dessutom utmärkt! Det går snabbt när man bara har två multikontakter och hastighetsmätarvajern att koppla ur.

Bevistade End of Summer i Borås i lördags. Mkt trevligt, bra väder och en massa fina Mustanger. Folk hade åkt uppåt 30 mil för att vara med! Nu börjar garagesäsongen.

En sista tvätt innan det är dags för vinterförvaring. Bilen ser litet trumpen ut när den förpassats till garaget. Nu väntar motorinstallationen...som nu är avslutad. Växellådan skall renoveras i vinter, mer om det på "ny motor & låda"-sidan.

Ägnade en eftermiddag åt att justera framvagnen. Minskade cambern, ökade castern och justerade toe-in efter det. Fick också bort det sneda rattläget. Nu skall jag bara kontrollmäta vad det blev.

Litet småprojekt i väntan på våren och den nya diffen:

Löser två problem med avgassystemet: Det tar i grusplåten på ena sidan när det är varmt och att krökarna är litet trånga (tycker jag). Kapar av ljuddämparna och sätter på 2,5 tums krökar.

En rensad originalradio som skall förses med en Parrot Mki 9100 handsfree/blåtand/förstärkare a'la denna länk: http://www.youtube.com/watch?v=lhRMGMDzVIg Då kan man köra Spotify med blåtand från mobilen och mp3-spelare via USB eller 3,5mm propp. Köper en stereohögtalare till originaluttaget i instrumentbrädan till att börja med, duger inte det får det väl bli kickpanels med högtalare.

2,5 tums krökarna på plats. På vänstersidan, där det är extremt trångt fick kröken en offsetvinkel för att inte ta i bakre bladfjäderfästet.

Komponenterna i systemet: En låda, en display och en trådlös remote. Remoten tänkte jag gömma i askkoppen.

Steg 1: Displayen skall in där skalan satt förut. Ett nytt tjockare plexifönster skall tillverkas för att displayen skall kunna monteras rakt inne i huset.

Nytt tjockare plexifönster sprutmålat med svart för att maskera så att bara Parrotdisplayen syns nu monterat. Parrotdisplayen monterat från baksidan med smältlim.


Original snabbvalsknappar nu monterade med M3 gängstänger så att det ser ut som original. Väntar på miniförstärkaren (2x50W) så att jag kan disponera utrymmet i radiolådan.

Den blå Parrotlådan och den svarta miniförstärkaren på plats. Jag bygger också in ett relä som slår på all matning via den ursprungliga switchen i volymkontrollen på originalradion. Baksidan visar RCA-kontakterna för line-in från Parrot till förstärkare samt matnings- och högtalarkablage. Parrotlådan är litet för lång som synes.

Klar för test. Nu går den med strömmad Spotifymusik från min Iphone! Vy ovanifrån med externa telefonmicken och fjärren.

Högtalaren med gemensam bas och två diskanter. Skärmdump från min telefon när jag delar till Parroten.

På plats i bilen!

Fick inte till det med damasken efter växellådsbytet så jag lät sadelmakaren göra en ny till min hemmasnidade aluminiumram.

Har upplevt en del tveksamheter från motorn vid vissa driftsfall, misstänker bränsleregulatorn och/eller högtryckspumpen. Mätte bränsletrycket med julklappskittet, det ligger på 34 PSI med inkopplat vacuum på tomgång, aningen lågt kanske. Börjar med att byta regulatorn, den är beställd.

Regulatorn, den runda burken är en rackare till att sitta illa till! Skruvarna var NÄSTAN omöjliga att komma åt men det gick. Ingen direkt skillnad efter bytet men nu vet jag att den är fräsch.

Inkoppling av bränsletrycksmätare via den s.k. Schräderventilen som sitter på bränslerailen. Mätkittet till höger.

Upptäckte att jordkabeln till högtryckspumpen hade dålig kontakt, kan förklara knepigt beteende vid körning.

Har även bytt högtryckspumpen, fortfarande inte OK.

Problem med generatorvin i musikmaskinen, har införskaffat en avstörningskondensator. Nu skall det testas.

Har felsökt hela sommaren samt bytt ut de flesta delarna i lågtrycksdelen av bränslesystemet: Ny lågtryckspump som numera är av typen dränkbar, ny grövre ledning mellan lågtryckspump och filter, ny grövre ledning mellan filtret och högtryckspumpen. Inget fel på bränsletrycket. Bytte även tändkablar samt pickupen i fördelaren. Inget hjälpte. Till slut kom jag på att den lade av (tappade kraft) vid samma hastighet oavsett växel (ca 110 km/h). Kopplade därför ur VSS (hastighetssensorn) som sitter mellan växellådan och hastighetsmätarvajern och se, nu gick den som ett spjut! Efter litet grävande i min Ford shop manual fann jag att det saknades en jordning på sensorns minussida. Lödde dit en extra kabel parallellt med minuskabeln som går till datorn och nu går den jättebra.

Fortfarande vin i musikanläggningen trots en konding på generatorn och en på tändspolen. Fortsättning följer.

Bytte till specialtunade Bilsteindämpare bak i somras, en klar förbättring! Det blir nya fram också i vinter.

Funderar på nya framfjädrar samt elektrisk handbroms som vinterprojekt (förutom stötdämparna fram).

De nya Bilsteindämparna är klart biffigare än KYB:na.

Kattar på Mussen!


Lyckades klämma in ett par kattar mellan lambasonderna och x-pipan. Hittade rätt så små på Biltema. Det skall bli intressant om man blir av med den äckliga avgaslukten.

Har gjort litet ändringar i min ljudanläggning, hoppas bli av med vinet.

 

     

Webbplatsen uppdaterades söndag 09 februari 2014