grill_7.jpg (43579 bytes)  

HemProjektetInspektionDemonteringKarossenMontageTuningNy motor & lådaVerktyg mm

 

Projektet

Projektet med stort P började med att man i takt med att hus och trädgård blir någorlunda klart samt att barnen växer till sig, plötsligt får mer tid för sig själv än man haft på mången god dag.

Varför inte fylla den med något trevligt, tex att återuppliva sin gamla passion för bilar och garageverksamhet.

Numera har man ett garage samt de flesta attiraljer man behöver för att ro ett dylikt projekt i hamn. Dessutom betydligt mera tålamod än senast det begav sig.

Då (1980) var det en Volvo Amazon som var objektet med taksänkning på agendan, denna gången hade jag tänkt mig nåt med fler cylindrar....

Ett besök på Wings & Wheels i Varberg sommaren 2003, fällde avgörandet. En Ford Mustang cab skulle det bli. Efter en del surfande på nätet fann jag en man i Lindesberg som startat ett likadant projekt efter att redan ha färdigställt en Mustang hardtop. Via mail fick jag namn och nummer på hans kontakt i Florida samt litet goda råd. Ett av dem var: Vänta inte! Priserna bara stiger.

Objektet var det jag själv som hittade på nätet, men det var värmlänningen i Florida som gjorde upp affären och ordnade med frakten hem. Mussen fanns i Massachusets och köptes med bilden på internet samt en knapphändig text som underlag. Min kontakt ställde litet kompletterande frågor och sedan slog jag till. En -66 cab med 289:a och trepetad låda var på god väg att bli min!

Hemtransporten höll på att driva mig till vansinne. Min plan var först att bilen skulle dyka upp i början på November, snabbt reviderades den till "innan årsskiftet". Även detta höll på att gå i stöpet bla pga att som tjejen på den amerikanska fraktfirman så målande uttryckte det: "Gänget som jobbar i hamnarna (inklusive tullare) är som nåt ur Sopranos (TV-serien om maffian i New Jersey)". Sent omsider ringde killen från den svenska agenten och meddelade att bilen faktiskt skulle anlända snart. Han var suverän på all papperexercis inklusive att ordna besiktningen som behövs för att få bilen klassad som veteranbil. Detta tar bort tullen och halverar skatten.

Den 23/12 kl 1500 tippade jag och en jobbarkompis med E-kort (boggietrailer) in objektet i garaget. Nu kunde fas två inledas. Mer om det på sidan "Inspektion".

Saxat ur en tidning:

"Det finns naturligtvis några kvinnor också men mest är det män som har barndomen parkerad i avfuktade garage, som smyger ut om höstkvällarna och helgerna och putsar på en backspegel eller monterar sedan länge utgångna gummilister och dörrhandtag de upphetsat hittat på nätet. Kanske blir de bara sittande vid ratten och försvinner bort. De kan ha en gammal Jaguar i garaget, en Porsche eller en Mustang och de kan inte se sig mätta på dessa fantasieggande former, de dyrkar sina klenoder passionerat och förbehållslöst. Så kommer varmare årstider och männen ställer på bilarna som får några sommarmil på torra landsvägar. Spinnande sexor, mullrande V8:or och vrålande tolvor väver ljudmattor av förflutenhet utan avgasrening och männen jublar. För det finns så mycket själ under huven, de här skapelserna står för drömmar och minnen och livslust, de bär på fantastiska historier. Som rullande memoarer. Jag tycker att det är vackert. Rörande. Kanske klär mäns känslor bäst i krom."

 

Webbplatsen uppdaterades söndag 18 december 2011