grill_7.jpg (43579 bytes)  
HemProjektetInspektionDemonteringKarossenMontageTuningNy motor & lådaVerktyg mm

 

Montage

Dags att börja göra i ordning de delar som skall blästras: Motorfästen, bärjärn till stötfångare, framvagn mm.

Blästrade detaljer...och ännu inte blästrade dito.

Detaljer i olika stadier av ytbehandling. Cabställningen är nerplockad i molekyler och blästrad. Högra bilden visar handbromskryckan färdigmålad och monterad.


De bakre bladfjädrarna är isärtagna, blästade och målade. De väntar på nya mellanlägg samt fabrikation av nya klammor innan de kan monteras samman igen.

Cabställningens främre aluminiumbåge var som brukligt tydligen är kraftigt angripen och fick blästras och spacklas med metallspackel innan den grundades med aluminiumprimer inför lackering.

Bussningarna i aluminiumgjutgods pallar inte krafterna från pedalerna särskilt bra. En rekommenderad lösning är att svetsa på rörhylsor och montera kullager istället. Lagren i tumstorlek beställdes på nätet från en firma (RINAB) som säljer reservdelar till bla snöskotrar.

Bakaxeln friblästrades bakom garaget och har fått grundfärg. Efter det tvåkomponents svart färg.

Har städat ur garaget från all blästersand och rostdamm samt slängt en hel del skräp som samlats under åren.

Gjorde rent styrsnäckan och rostskyddsmålade den. Handbromsvajern fick samma behandling. Dags att sätta igång och planera elsystemet. Det blir en ny utökad version med fler säkringar och reläer för de större förbrukarna.

En stor beställning till NPD är på gång, skall bara sy ihop fraktlösningen först. Det blir sjöfrakt med Nordtrafik. De är specialiserade på att ta hem bilar och bildelar från USA till Sverige. Nu är grejorna är levererade till fraktaren i Miami. De skall "bara" lastas i en container och på en båt. Det har visat sig att de inte hittade grejorna. Efter ett antal mail fram och tillbaka mellan mig, NPD och fraktaren så har de nu lyckats lokalisera grejorna i sitt warehouse. Nu skall papper fixas, grejorna in i en container som några slappa tullare skall kolla, på en båt och sen är det ca en månad till svedala och mina giriga händer. Äntligen ligger grejorna i en container som väntar på lastning. Båten skall enligt plan ankomma den 22/10. Marie Maersk är på väg! Ny ETA, 30/10. Äntligen! Den 9 november kunde jättelådan öppnas på svensk mark och allt lastas över i min bil för hemtransport. Det tog ett tag att gå igenom den femsidiga följesedeln och pricka av att allt var med.


Har börjat ta hem färdiga detaljer från Lackeraren. Husvinden är full med framskärmar, front- och bakdelar samt lyktsargar. I garaget står bakluckan och en av dörrarna, huven gillrade jag upp under taket. Snart lackeras karossen, då blir det trångt i garaget igen...De sista delarna är nu hemma och karossen är färdigmålad. Den blev verkligen bra! Frank och Christian på Universalteknik i Göteborg är klippor på den här typen av jobb! Dags att fixa med en flakbärgare för hemtransport.



Perfekt med en flakbärgare när man har karossen på vagn. Nu är den hemma säkert i garaget. Färgen ser ljusare ut på en del av bilderna än i verkligheten. Kulören är Volvo 612, en kulör som man kan få tag på under lång tid utan problem.


100 kg blästersand senare så är stolsramarna, skenorna samt baksätet någorlunda rostfria och kan målas svarta. Trots skyddsglasögon har jag fortfarande sand i ögonen...Numera blästrar jag i gruset mellan mitt och grannens garage, några regnskurar så är sanden borta.

Har testat diverse elektrisk utrustning:

- Fläktmotorn fungerar utmärkt tillsammans med hastighetsomkopplaren som reglerar genom att jorda motorn via öppna trådmotstånd som sitter i luftflödet i fläktkanalen. Listigt va!
- Spolarpumpen är stendöd, det blir en modernare från min ombyggda Amazon.
- Torkarmotorn fungerade men inte hemmaläget. Trodde först att sån lyx inte fanns i USA på 60-talet men efter att ha plockat isär den så såg jag att kontakterna var skitiga. Nu funkar den fint!


Litet blästring och silverfärg på pottorna till baklamporna. Skall försöka hitta en blankare färg att måla inuti med annars får det vara. Köpte "kromfärg" på sprayburk på Biltema, helt OK resultat. Det blir troligtvis diodlampor från www.bildioder.se. De har till och med ersättare till lampor med dubbla glödtrådar (Mustang blinker/bromsljus). Nya tvåpoliga lamphållare för bakljusen är inköpta och monterade för att komma bort från de gamla kontaktstyckena på originalen.
Instrumentet har plockats isär och rengjorts, hastighetsmätaren väntar på en km-mätartavla från
ford.mustang@nybro.mail.telia.com för 80 spänn. Magnus Karlsson heter han som säljer dem. Har kollat att instrumenten fungerar, spolen till amperemetern såg litet russinlik ut men resistansen var lika i bägge spolarna så jag antar att den fungerar. Den ena anslutningen var av så den fick lödas. Hoppas det håller annars får det bli nån annan variant. Instrumenthuset och glaset tvättades i handdiskmedel med svamp. Jag har hittat en elektronisk konstantspänningsregulator för 5 volten till mätarna från www.elfa.se .
Fläktmotorn målad och klar tillsammans med en spolarpump av modernare snitt.
Undre vänster: Km-tavlan kom i ett kuvert, återstår att limma fast den innan instrumentet kan skruvas ihop igen. Undre mitten och höger: Banan med motståndstråd i tankarmaturen har sett bättre dagar. Får se ifall jag kan fixa den annars får den bytas ut på nått sätt. Jag har en modernare variant liggande, de kanske kan giftas ihop. Det visade sig att det inte gick, jag beställde en ny från USA.


Värmepaket med blästrade och målade plåtdetaljer. Väntar på tätningar. Värmepaketet är täthetstestat med tryckluft. Mitten: Ett försök att få in olja i lagringarna till torkararmarna genom att låta dem stå med näsan i automatlådeolja. Höger: Tanken fick sig en omgång med blästern. Den blir 2K svart under och silver ovanpå.


Har börjat göra rent dörrlås och ruthissar mm för att kunna smörja dem inför montering. Det visade sig att plastdetaljerna var ganska spröda och behöver bytas...nya är beställda och monterade.


"Klädseln" i styrskenorna för sidorutorna lämnar en del övrigt att önska. Det finns ett företag som heter www.agenturaffaren.se i Örebro, de verkar ha en hel del i den här vägen (tack för tipset, Lars på Mustangforumet!). Har fått ett tygprov från Agenturaffären, det verkar bli bra. Får se om de har kanalen till skenan för framkanten också. De hade inte såna kanaler, det blev nya från USA.

Fästena till dörrglasen får blästring och målning.


Har värmt fast 4mm dämp(bitumen)mattor på alla större plåtytor, även under torpedbalken och i bagagerummet. De bakre hjulhusen fick även de sin beskärda del. Jag tror att det är viktigt pga att cabsäcken är det enda som skiljer bagaget från kupén på en cabriolet. Dörrarna kläddes också de invändigt med matta. Nästan 24 st 40x50 cm mattor gick det åt.

Dags att börja med elsystemet. Det blir helt nytt vilket krävde en del funderande och ritande. Ny "säkringsdosa" med 12 säkringar av modernt snitt. 10 reläer blir lagom så har man litet extra när EFI och annat skall installeras i framtiden. En hel del trådar och ett antal kopplingsstycken saknas fortfarande på bilden. Jag trådar upp instrumentet och låter allt gå in i ett kopplingsstycke så att man senare lätt kan demontera vid behov.


Det bakre kablaget drar jag i systoflexslang som man kan köpa på Swedol. Passar på att dra i en extra tråd för bakre elektrisk bensinpump. Kablaget går i tröskelns kanal, passerar bakom rutmekanismen för lilla sidorutan, över hjulhuset och landar vid vänster baklampa där det skall delas upp och läggas i krympslangar fvb till höger baklampa, nummerplåtsbelysning, backljus och tankgivare. I den främre ändan är trådarna samlade i ett kopplingsstycke. Batteriet bör, som jag förstått det hamna på bagagets högra sida för bättre viktfördelning. En 75mm2 kabel går fram till en huvudbrytare på höger torpedsida under instrumentbrädan, där jag också kan tappa av matningarna till säkringsdosan. Ett par Hella strålkastarinsatser för H4 med integrerat parkeringsljus är införskaffade. Bättre ljus än sealed beam och inget tjafs med Bilprovningen om vilken färg det skall vara på pljus/blinklyktans glas.

Säkringsdosan och reläpanelen på plats efter det att en 10mm isolering först monterats för att göra kupén tystare. Torkar-, ljusomkopplare samt tändningslås och cigtändare är också monterade. Torkarmotorn kan skönjas som en silvrig cylinder.


För att undvika osnygga kabeldragningar i motorrummet valde jag att dela kabelmattan i en vänster-höger variant. Därmed kan jag gå ut med kablaget dolt genom mellanbrädan under framskärmen direkt till strålkastare, blinkers och signalhorn på var sida. På högersidan har jag en extra slang med allt kablage som skall ut på motorn. Ytterligare en slang skall till på samma sida med + kabeln från huvudbrytaren under instrumentbrädan. De två högra bilderna visar färdiga kabelhärvor för ljusomkopplaren och innerbelysningen som skall sys ihop med resten. Dags att montera pedalställ och värmepaket så att man kan se hur kablarna kan dras på bästa sätt.

Montaget av lagringarna för torkarna blev en resa för sig. Det visade sig att montageytorna fått stryk vid svetsningen så att axlarna pekade kraftigt neråt. Jag fick tillverka ett verktyg för att justera planen. Det blev riktigt bra i slutändan.

Cabställningen samt listerna och högtalargallret som ansluter till den nya stoppningen på instrumentbrädan är inlämnade på lack.

Efter att ha tillbringat en halv dag med att limma fast diverse isolerings- och tätningsplattor i värmepaketet kunde det monteras i karossen. Fläkten är provkörd och fungerar. För att min dolda kabeldragning skulle fortsätta vara dold valde jag att dra tillbaka fläktmotorns kablage genom brandväggen vid motorn.

En huvudbrytare är numera monterad bakom instrumentbrädan till höger om handskfacket. Den bildar också övergång mellan 75mm2 kabeln från bagaget och 35mm2 kabeln som går fram till motorrummet och startmotorn. Härifrån skall även matning till säkringsdosan med två 6mm2 kablar dras.

Har hämtat listerna och ventilations/högtalargallret samt cabställningen från lackeraren.

Elsystemet är i princip klart vad gäller kupén, kablar och kontaktstycken som hänger ut skall anslutas till kombiinstrumentet, fotomkopplaren för hel/halvljus samt bromsljuskontakten. Allt annat är på plats samt kopplat. Värme/ventilationsreglaget är monterat samt kopplat till värmepaketet och injusterat. Tidiga Mustanger har ingen värmeventil! Det reglerar man genom att släppa mer eller mindre mängd luft genom värmepaketet med ett spjäll. Askkopp, pedalställ, friskluftsintag samt handbromskrycka är också på plats. Högra bilden visar kablaget för backljuskontakten på växellådan (mitten) samt första delen av handbroms systemet utanför kupén (höger).

Insatserna till baklamporna monterade, nu med nya lamphållare. Man kan oxå se grusplåten med sina nya fina backljus. Kabeln som hänger ner i mitten är för nummerplåtsbeslysningen.

Lampinsatserna från insidan. De grova svarta kablarna i högra bilden är B+-kabeln (vänster) och en slang med kablar för tankgivare och elektrisk bensinpump.




Eftersom det troligvis kommer att ta nån säsong eller två innan det blir kuggstångsstyrning så lät jag mig inspireras av en site som handlar som Ford:s styrsnäckor http://www.stangerssite.com/ och rev ner min för att kolla hur den mådde. Den innehåller förutom snäckskruv/rattaxel, kulmutterblock med frästa kuggsegment och sektoraxeln där pitmanarmen sitter två vinkelkontaktkullager som skall förspännas och två nålbussningar med lösa nålar. Kullagren är for snäckskruven och nålbussningarna är för sektorarmen. Inga stora problem med ingående delar förutom litet pitting på ett ställe på snäckskruven så jag nöjde mig med att beställa en lagersats från farbrorn med hemsidan. Litet spännande att plocka ihop kulmuttern, men det gick bra. Får se när grejorna kommer...Ingen respons från firman i USA så jag körde en lokal variant och lyckades jaga fram ett par Timken 1 tums nålbussningar på Nomo i Hisings-Backa. Vinkelkontaktlagren får klara sig tills det är dags att byta till kuggstångsstyrning. Monterade ihop snäckan, justerade den efter instruktioner på web och i en verkstadshandbok jag laddat ner och monterade den i bilen. Monterade även hjälpstyrarmen och parallellstaget. Den långa rattstången sticker in i bilen som ett spjut. Inte kul om man krockar! Plötsligt damp det ner ett paket med lager från USA! Efter litet tvekan tog jag loss styrväxeln och rev den igen för att byta även vinkelkontaktkullagren och tätningen för sektoraxeln. Gjorde även ett nytt försök på hjälpstyrarmen och fick dit den nya bussningen. Tillbaka med alltsammans och vi är tillbaka på ruta 1!

I väntan på delarna till styrsnäckan gav jag mig i kast med bladfjädrarna. De har legat blästrade och målade och väntat på antignisselmellanlägg, PUR-bussningar och nya klammor. Jag gjorde egna litet rejälare klammor av plattjärn. Högra bilden visar att en fjäder är klar, en kvar att fixa innan jag monterar dem. Bägge klara och väntar på PUR-bussningar innan montage under bilen.

Nu har tomten kommit med diodlamporna. De stora är för bak/bromsljus, den mellanstora för nummerplåts-belysningen och de små för instrumentet. Blå för belysningen och vita för hö-vä blinkindikering(sitter bakom gröna linser). Tur att det inte fanns typen jag ville ha för backljusen eftersom det visat sig att de skall vara tvåpoliga entrådslampor (både + och - genom bottenkontakterna)! Jag har hittat lanternlampor på Sea Sea som jag skall kolla upp när de öppnar efter helgerna...Nitlott där, den lampan var för stor. Hittade däremot Philips 15W lampor av rätt typ på SS biltillbehör. Nu är de monterade, testade och glasen är på.


Nu böjar det likna nåt! Bakljusglasen med kromsargar samt bakskärmsavslut monterade. Nya tankgivaren och tanken på plats, bränslepåfyllningsröret likaså. Slangbiten (2 1/4" invändigt) var inte så lätt att hitta, fick bli en bit kylarslang till lastbil. Hoppas att den tål soppa tillräckligt bra för de relativt få tillfällen man tankar. Ny hemmgjord packning till tanklocket fick snidas till. Fin lösning med vajern så att man inte kan glömma eller stjäla tanklocket (lockingmutter på insidan)!

Har börjat montera ruthissarna till q-glasen i baksätet nu när tomten kommit med de nya plastbussningarna som glider i skenorna. Fick leta en del i garaget innan jag hittade var jag lagt de nyinköpta filtlisterna som skall sitta i karossen samt i panelen. Trodde ett kort ögonblick att jag missat beställa dem! Efter en del trixande är bägge kvartsglasen på plats och fungerar oklanderligt. Återstår att justera rutans läge mot cabben och dörrglaset, men det får vi ta senare...

Ramen till batterilådan är gjord av 30x30 vinkeljärn fäst med M10 vagnsbult i golvet. Den hitre långsidan är löstagbar så att man kan dra ut lådan, ställa i batteriet, montera polskorna, sätta på locket och skjuta in hela paketet. Sen monterar man den löstagbara delen och drar ihop alltsammans med två remmar.


Har börjat med bromsarna. Fick hona en hel del i huvudcylindern innan de nya packningarna monterades. Nu är bromspedalen och bromsljuskontakten kopplad till huvudcylindern också. Framspindlarna nästa. Honade upp hjulcylindrarna och renoverade dem. Backing plate med hjulcylinder monterad på vänster spindel. Bägge frambromsarna monterade. Nedre raden visar bakre bromsarna samt handbromsvajern monterade. Bakaxeln i läge för bladfjädermontage på högra bilden.

Bägge övre bärarmarna monterade inklusive nya dammskydd till spindellederna samt PUR-bussningar i fjädervaggan för bättre chassierespons. Närbilden visar de vinklade fettnipplarna så att man kan smörja även efter montage i bil. En liten miss från Ford på originalet...

En sats PUR-bussningar till bladfjädrarna. Monterad på en fjäder i högra bilden. Alla bussningar nu monterade. Ett mellanstick med styrsnäckan (se längre upp på sidan) och sedan litet brottning med att få upp bladen under bilen. Bakre fästena på plats, de främre står på tur. Har beställt speciallim till gummilisterna, det visade sig att det fanns i Sverige mot min förmodan. Bra med klubbforum, det finns mycket kunskap out there...

Brottning var ordet...men nu är bladfjädrarna på plats. Den främre ändan hoppade inte precis på plats.

Bakaxel och stötdämpare (KYB gastrycksdämpare) monterade. Lyckades givetvis få handbromsvajern på fel sida bladfjädrarna, tur att man har en ängels tålamod nuförtiden...

Övre och undre bärarmar, reaktionssstag samt krängningshämmare på plats på bägge sidor. Nu skall spindlarna på. Högra bilden visar den högteknologiska justeringsmetoden för caster och camber: U-formade shims mellan hjulhus och axeln för övre bärarm. Ta bort eller lägg till på bara en sida (eller flytta): Caster ändras. Ta bort eller lägg till på bägge sidorna: Camber ändras. Konstruktionen blev litet bättre från -67 och framåt.

Spindlar, trummor med hjullager, fjädrar och stötdämpare på plats. I renoveringshandboken står det att det krävs "two men and a baby monkey" för att hålla fast en fjäder som man komprimerar. Det ligger nåt i det. Kåpan/förstärkningen monterad på höger sida. Den släta trumman på högersidan är från en tidigare årsmodell, troligtvis bytt i samband med kollisonen (se på karossidan).

Närbilder på konsolen för bromsslangen och stötdämparens övre fäste (det saknas en konsol ovanpå fjädertornet). Exportstaget skall monteras ovanpå fjädertornet innan konsolen och stötdämparen slutligt kan monteras. Ev. måste detta vänta tills motorn är på plats.

Handskfackslådan (papp!) samt luckan (i gjuten aluminium!) på plats.


Front- och motorrumskablage samt batterikabel fäst på hjulhuset. På vänster sida endast frontkablage. Övre högra bilden visar hur motorkablage (övre) och batterikabel (nedre) kommer in i motorrummet.

Har införskaffat en spruta med munstycket på en slang för att spruta rostskydd i balkar, dörrar, huv och baklucka. Skenan som cabtyget mm skall häftas fast i är provmonterad för att se att den passar och att gängorna i karossen var OK.

Konsolerna som nackskydden skall stickas ner i är provmonterade. Rätt bra design på nackskydden, mycket snyggare än de platta fyrkanterna som oxå finns att köpa. Bakre stötfångaren också provmonterad. Den är inte i toppskick men duger tillsvidare. Armaturen för skyltbelysningen är monterad i stötfångaren, den hängande kabeln skall kortas och förses med skarvdon.

Behovet av nipplar och bromsrör är kartlagt och dessa skall inhandlas. Verktyg för att göra dubbelkonor är redan köpt. Limmet till listerna samt en saknad gummitätning mellan rattstång och styrsnäcka kom i brevlådan i veckan som gått. Har också beställt en "hogring" tång som behövs när klädslarna skall på. Kollade litet på 3-punkts rullbältessatsen, röda bälten, jajamän. Undrar hur många nyanser av rött det blir när allt är på plats;-)

Nipplarna var inte så lätta att hitta, fann dem på Hansen racing. Mest M-gängor nuförtiden. Har beställt glaskitt så att vindrutan kan monteras. Hogring-tången var väl inte den grymmaste, men för det priset så...Den håller kanske för två framstolar och ett baksäte. Skall även kolla vad det kostar att lämna bort det jobbet.

Bakre stötfångaren nu monterad, passade på att slipa ner till plåt under en av bultarna, kladda på litet kopparpasta och använda den som jordpunkt för minuskabeln till batterilådan.

Skvättskydden under framskärmarna har fått nya gummikanter och monterats. Det skall även sitta en mindre variant bakom stråkastarpottorna.

Viktig detalj...gaspedalen på plats.

En elektrisk bensinpump på plats i bakaxeltunneln. På vänstra bilden är kablage för pump och  tankarmatur samt slang monterade. Dragning av bränslerör återstår.



Bromsrördragningen klar. Slangen till bakaxeln måste placeras annorlunda när man har dubbelt avgassystem vilket min bil inte hade.


Bakluckan på plats. Innan den monterades tvättades listen med silikonborttagare och limmades med ett speciellt lim från 3M. Låscylindern fick en ny packning innan den och låsmekanismen monterades. Låsbygeln fick shimsas med brickor för att låsmekanismen skulle gå fri. Nya stötfångarhornen på plats. Givetvis fick fästkonsolerna även de shimsas med brickor för att allt skulle stämma! Sista bilden visar listerna runt cabbrunnens kant. Nya kromade sidodelar och upputsad rostfri mittdel. De nya clipsen fick också justeras för att passa innan de nya skruvarna med tryckknappsfästen för täckningen när cabben är nere.

Den eleganta lösningen med påsen för spolarvätska åter på plats (ny påse). Nya defrostermunstycken och slangar likaså. Dags att börja förbereda montaget av vindrutan.

Clipsen för listerna är på plats runt flänsen. En droppe färg på fästena så att det inte rostar. Jag har också sprayat alla hålrum jag kunde komma åt med ML-olja.



Bränsleröret draget och fastskruvat. På högra bilden syns förutom röret i nedre vänstra hörnet även spolarpumpen(ej original). Nu har även spolarmunstyckena hittat dit. Jag drog ut slangen i hjulhuset genom befintliga genomföringar för att slippa den i motorrummet nu när jag har lyckats gömma det mesta av kablaget. Man kan även se tätningslisten för huven.

Vindrutan på plats! Jag fick prova några gånger men till slut gick det bra. Nedre listen i rostfritt också på plats samt de rostfria plåtvinklarna som skall hålla A-stolpstäckningarna. Massor av kladdig tätningsmassa!

Bild 1 & 2 visar täckningen ovanför vindrutan som sedan cabben skall vila mot. På den ena har de punktsvetsade fästena lossnat, de var limmade. Får se vad vi kan klura ut...Högra bilden visar A-stolpstäckningarna, på den övre av dem kan man skönja det tre flikarna som skall haka i vinklarna på vindruteramen. Nu är det dags för montage av en ny fin stoppning till instrumentbrädan!

Överdelen till ibrädan på plats, litet pilligt att få dit muttrarna på baksidan men det gick efter en stund. Defroster/högtalargallret och listen mellan rutan och ibrädan har också hittat dit. Rattstången och instrumentet var nästa anhalt, som vanligt litet pill och prov innan de satt på plats. Kontaktdonen till instrumentet och rattstången underlättade arbetet. Nu fick hastighetsmätarvajern sättas på plats också.

En mycket knölig matta packades upp och fick veckla ut sig efter minst ett halvår i lådan.

Satte igång med att plocka ihop cabställningen för att bli av med delarna som låg i karossen. Man tror att man skall komma ihåg, men....det tog ett antal timmar att lura ut hur allt skulle sitta ihop. Nu skall bara den främre bågen färdigmonteras innan den kan monteras till resten. Nya fräsha gummilister till både ställningen och q-glaset.

Nu börjar det likna en bil mer och mer. Snart dags att börja med stolarna.

A-stolpslisterna visade sig vara svåra att montera (för mig). Efter kontakt med en kollega i Mustangklubben (tack Pelle) förstod jag att jag fattat helt fel. De rostfria vinklarna skulle vara monterade på listen innan den monterades på a-stolpen. Nu var det mycket enklare! Med a-stolparna klara kunde jag fortsätta med överdelarna, där jag fått de lösa fästena på den ena TIG-svetsade hos en lokal marinfirma. Därefter monterades de övre inre hörnen med fästen för solskydd samt hål för styrpinnarna till cabben. Ny inre mittre list samt backspegel och solskydd också på plats.


Har slipat, lackat och monterat låsmekanismerna till cabställningen. När det var klart kunde främre bågen monteras till resten av cabställningen. Tätningarna mellan a-stolpe och dörrens ventilationsruta är också på plats. Den svarta skenan som hänger i förgrunden i den vänstra bilden skall hålla fast gummitätningen på främre cabbågen.

Stolarnas dynor är försedda med nytt tyg på fjädrarna, nytt skum och nya klädslar. Det är en sportvariant av skum/klädslar med litet bättre sidostöd än de ökänt platta originalstolarna. Det är ganska mycket jobb att klä stolarna. Jag valde att använda rostfri ståltråd när jag fäste skummet till ramen. Sen funkade det bra med hogrings när klädseln skulle på. Högra bilden visar ryggklädseln omonterad.

Tröskellisterna blev riktigt fina efter en omgång med Svinto! Har köpt dubbelhäftande tejp och karborreband för att få mattan att ligga snyggt innan det är dags att montera stolarna. Samtidigt som mattan justerades monterade och kopplade jag in halv/helljusomkopplaren vilket var det sista på elsystemet inuti bilen.

Nu är ryggarna färdiga inklusive nackskydden. Skenorna är smorda och monterade till sitsarna innan stolarna sattes ihop och monterades till karossen. De dras fast underfrån och åtkomsthålen förseglas med gummipluggar modell större. Ratten har som synes fått komma ner från vinden. Ryggen till baksätet är klar och provmonterad. Dynan måste vänta på montaget av säkerhetsbältena, vilket är nästa steg.

Den rostfria skenan som man trär i topcovern i samt halva cabsäcken måste monteras innan baksätesryggen kan färdigmonteras.

Röda fina trepunktsbälten för framsätet och dito midjevarianter för baksätet. Bra med insvetsad mutter för övre fästet, nu slapp jag montera det fula fästet som hade synts varje gång man öppnar dörren. Fetbrickan under golvet är infästningen för rullen.

Ratten samt glittret på sätet monterat.

Skruvarna som sticker upp fäster aluminiumskenan som håller gummitätningen vid främre cabbågen. Högra bilden visar sidopanelerna för baksätet under arbete.

Dörrarna klara och monterade. Nya dörrhandtag och gummilister, för övrigt rengjort och smort. Det kommer att bli en hel del justerande för att få ordning på passningar mellan rutor och gummilister.

Nu är det dags att tvätta rent motor och växellåda inför målning och yttre uppfräshning innan installationen. Jag får ta mig en titt i oljesumpen också för säkerhets skull. Ny startmotor, generator, nytt tändsystem och en packningssats för förgasaren får det bli i år (om oljan ser OK ut). Växellinkaget får sig en översyn också.


Nu har gamla Bettan utsatts för avfettning, högtryckstvätt, stålborstning samt grundmålning. Även växellådan fick en släng av sleven, den får en ny damask till kopplingsarmen också. Inget spännande fanns att finna i sumpen mer än extremt slemmig olja (se bilden på hinken). Tänkte måla motorn svart som på 65:orna, ventilkåporna blir i silver eller kromade om man kan hitta såna för överkomliga pengar. Gjorde kompressionsprovoch alla utom #3 var hyfsade i komp. Chansar på att man kan köra en säsong med taskiga kannringar på en burk. Ett intressant fynd var att en av cylindrarna har ett foder. Har fattat att man sätter i ett sånt om man egentligen skulle behöva borra mer än .040" över. Annars blir cylinderväggarna för tunna. Till vintern blir det motorprojekt...

Till vänster ser man en Autolite 4100 med vacuumstyrda sekundärportar som skall begåvas med en renoveringssats. Fördelaren skall få en elektronisk hjärna istället för de brända russinen till höger.

Olja, filter samt två elfläktar till klart överkomligt pris införskaffades på Nossebro veteranmarknad i Lördags.

Spakstället är väl inte i "mint condition" men det verkar funka. Litet kärlek så är det nog OK. Startmotorn orkade knappt med ett komptest så den får gå till de sälla jaktmarkerna till förmån för en "superstarter" med inbyggda kontakter i solenoiden så man slipper startrelät. Till höger de bitar av avgassystemet som ansluter till grenrören, knappt räddningsbara...

Motorn är målad i svart och silver med nya sump-, grenrörs- och ventilkåpspackningar samt ett nytt oljefilter. Lyftplatta tillverkad och på plats på insuget. Blindfläns istället för den mekaniska bränslepumpen skall tillverkas.

Ena delen av motorfästet sitter på motorn och andra delen i bilen. Sen ställer man ner motorn och trycker i två långa bultar, en på varje sida. Växellådan trär jag nog in underifrån tillsamman med kardanaxeln.

Förgasaren är noggrannt rengjord och har ett antal nya delar inombords. Membranet i vacuumklockan visade sig vara sprucket i minst tre delar. En ny är på väg tillsammans med startmotorn.

Nu skall en ny generator passas in sen är det dags för motorn att landa i motorrummet.

Motorn på plats, fantasiskt smidigt med fästplattan på insuget samt motorlyften! Den nya generatorn kan ses i den mittre bilden. Den högra visar den nya lille rackaren till startmotor. Jag fick fila litet på adapterflänsen innan den passade.

Växellåda och kardanaxel på plats. Ny växellådskudde i PUR. Handbromslinkaget monterat. Upptäckte att den undre växelspaksdamasken måste monteras på spakstället innan det monteras i bilen. Därför fick jag lossa tröskeln och riva upp mattan för att komma åt att lossa den övre damasken för att få loss den undre. Växellådan har fått ny olja.

Den nya vacuumklockan till fördelaren har anlänt, nu skall den monteras. Elektroniskt tändsystem av typen Pertronix II med tillhörande tändspole och tändkablar är beställt. Till höger en sur originalkyl. Den åker på tippen till förmån för en ny tre-raders som skall bestyckas med elfläktar. Ett mellanstycke med termostatgivare är inhandlat och skall monteras i nedre kylarslangen.

Nu skall elen i motorrummet passas till och kopplas in. Sen skall förgasare och fördelare på, kopplings- och gasreglage monteras.

Gömt i fördelaren sitter nu det lilla elektroniska tändsystemet. Den svarta ringen under rotorn är magneterna som ger impulser till sensorn i den röda delen. En Pertronix tändspole som passar till samt dito tändkablar. Jag satte spolen på innerskärmen så blir den inte så varm. Generatorn är inkopplad, måste dock skaffa ett motstånd att koppla in i stället för laddlampa. Annars börjar inte generatorn ladda. Skall montera en jordfläta mellan motorn och karossen också.

Än en gång har jag brottats med exportstaget och med några mindre justeringar samt spännband få det på plats. Det skall dock inte vara för enkelt, därför skar en av de rostfria skruvarna vid höger stötdämpartorn. Den fick klyvas med bågfilsblad, en svettig operation. Det skall tillverkas ett Monte Carlostag också vad det lider. Förgasaren är som synes även den på plats.

Kopplingslinkaget monterat dock ej kopplat vid pedalstället ännu. Ett rejält bränslefilter är bra att ha. En ny täckplatta över vänster "reservhjulsbalja" är tillverkad och skall monteras.

Allt monterat och kopplat på motorn förutom luftrenaren. Jag fick koppla på ett motstånd istället för laddlampan som saknas på en Mustang. Utan det börjar inte generatorn att ladda. Mattan, damasken och växelspaksknoppen på plats. Dags för avgassystemet.

Det blir ett 2,5 tums dubbelt system med x-pipa och Magnaflow dämpare. Man ser rakt igenom dämparna men de skall vara tysta. X-pipan kommer att hjälpa till såvitt jag förstått.

En hög med rördelar, klammer och fästen. Vi får se vad det kan bli av det...

Rostiga, knappt 2 tum byts mot nytillverkade 2 -> 2,5 tums anslutningar mot grenrören.


Underifrån.........................Min grymma x-pipa!!


Det är tidskrävande att bygga avgassystem! Speciellt om man inte håller sig till original dimension eller design. Dämparfästena är en kombination av universalfästen och rörklamrar. Pipan över bakaxeln är ett work of art bestående av fyra delar! Fattas bara samma sak på andra sidan samt två bitar rakt rör och böjda ändrör. Jag måste dra om bromsslangen samt bränsleröret litetgrann så att det inte blir för varmt.


Avgassystemet är klart. X-pipan fick plats precis framför förstärkningsplåten under sitsresaren. Ändpiporna hänger via gummielement från konsoler skruvade i rambalkarna.


Bränsleröret fick dras om och bensinpumpen sitter numera 90 grader vriden. Bromssystemet är mekaniskt justerat och luftat. Tyvärr visade sig en liten läcka vid bakre fördelningsblocket. Hoppas att det är röret och inte slangen/blocket som är kass. Har beställt en ny rulle rör.

Träplattan som täcker baljan bakom hjulhuset är monterad och mattan har hittat på plats. Ett vajerlås agerar fäste för dragstången som håller fast reservhjulet på sin nya plats. Batteriet är på plats och är inkopplat. En rem håller batteri och låda fast vid ramen.


Elsystemet är funktionstestat. Några mindre fel finns att åtgärda. Fick byta diodlamporna i instrumentet mot konventionella lampor pga att de lyste för svagt. Innerbelysningen fungerar inte. Bromsljuskontakten funkar inte, kan bero på att bromsarna inte var luftade vid testen. Främre blinkers är rengjorda samt försedda med oranga diodlampor, nya vita glas och packningar. Fläktarna är testade. De visade sig behöva litet kärlek men nu funkar de bra. Ett relä och en säkring skall placeras i motorrummet för att mimimera kabeldragning och spänningsfall för fläktarna som kommer att matas direkt från generatorns +pol. Tempgivaren som drar relät är inympad i en av kylarslangarna. Startmotorn är testad och funkar bra. Motorn har fått 5 quarts Pennzoil. Väntar på kylen och tändstiften.

Har börjat försöka grundinställa framvagnen. Fram med de gamla hjulen. Jag får läsa på i boken om väghållning, tror att det går att komma ganska långt med enkla medel. Tror att jag fått någorlunda ordning på grejorna, det skall bli intressant att se vad värdena är.

Var nere vid centralen och hämtade kylen och tändstiften på Bussgods. De var snabbt monterade. Lade litet tid på att dra tändkablarna snyggt samt försäkra mig om att de var rätt kopplade. Fyllde på ca 10 liter vatten i den nya kylaren. En tur till macken för att köpa 10 liter 98 oktan. Kör några varv med startmotorn utan bensinpumpen inkopplad för att få litet oljefilm. I med säkringen till soppapumpen, vrider på nyckeln till tändläge, bensinpumpen går och fyller upp ledning, filter och flottörhus, vrider ett snäpp till......den startar efter bara några varv! Lycka efter mer än 6 år! Den slamrar rätt friskt i hydraullyftarna, hoppas de kryar på sig. Termostaten öppnade som den skulle men jag fick stänga ner efter ett tag eftersom jag inte har några fläktar ännu.

Har tillverkat och monterat relä/säkringspaketet för elfläktarna samt tagit mått på kylaren för en låda i aluminium som fläktarna skall monteras på. Det blir Plåtpressning i Mölndal som gör lådan, de har oxå gjort förstärkningsbalkarna till trösklarna samt skenan för gummilisten till en av dörrarna. de har lovat fixa den innan de går på semester. Rullen med bromsrör anlände så jag kunde göra ett nytt rör mellan fördelningsblocket bak och vänster hjulcylinder. Nu läcker det inte längre.

Har monterat signalhornen samt huvlåset. Sen var det dags att gå upp på vinden för att plocka ner framskärmar, front mm.

Nya fina emblem...upptäckte att jag köpt två likadana hästar (de är spegelvända). Det får bli en tilläggsbeställning. Har börjat montera de nya H4-insatserna samt koppla in den sista elen. Hjulen är beställda, det blir American Racing Torque Trust II 17x7 med 205/50 fram och 225/50 bak. Lagom breda så man kan svänga oxå. Snart är det dags för en provtur i området...

Har monterat alla delarna till fronten inklusive grillen och den nya "grillhästen". Strålkastarna monterade, inkopplade och provade. Liten provtur i garaget, 50 cm framåt, 50 cm bakåt. Det känns bra. Nu skall huven på samt bärjärnen till stötfångaren.

Bärjärnen och den främre stötfångaren upputsad och monterad. Hämtade lådan till kylen som fick ett par präktiga hål i sig. Fläktarna monterade på lådan och hela härligheten är fastskruvad i kylen. OBS! Detta byggdes senare om: Lådan togs bort och de dubbla fläktarna ersattes med en stor fläkt monterad direkt på kylen. Detta pga att luftflödet genom kylen när fläktarna inte gick blev för litet och det blev för varmt med kylvätseförlust som följd. Se tuning-sidan. Elen kopplad och funktionen testad (efter att jag lurat ut vilken säkring jag skulle stoppa i för att få styrspänning till relät): OK!

Tog ut fördelaren för att flytta den ett "hack" så att jag kan ställa rätt förtändning (vacuumklockan tar i övre kylarslang). Den var litet svårövertalad, sen gick den inte att få i igen. Drivaxeln till oljepumpen verkar skum. Testade att snurra den med en bitsmejsel, det kändes litet som en stenkross. Den grejen chansar men inte med, har beställt en ny oljepump och drivaxel som är tänkt att bytas i helgen. Sen skall bara huven på så kan det äntligen bli en provsväng...Ny oljepump på plats, det gick fint att hänga ner sumpen och komma åt. Väl ute kändes den gamla helt OK, det var tricket att få ner drivaxeln som hängde med fördelaren upp i oljepumpen som var problemet. Inte helt enkelt med den nya pumpen/drivaxeln heller men nu visste man att det inte är nåt fel på grejorna man monterar iallafall. Man kan se att fördelaren nu sitter litet vriden så att man har större marginal när man ställer tändningen. På med den sunkiga luftrenaren, det får bli en bättre senare tillsammans med fräsha ventilkåpor.

Äntligen dags för en provtur! Toe-in inställningen är väl inte riktigt 100 men bilen rörde på sig bra och kändes som en äkta sextiotalare. 1:an verkar osynkad. Tur att jag inte hade huven på för plötsligt började det ryka från högra sidan av motorrummet!. Det visade sig vara ventilkåpspackningen som halkat på sned vid senaste glutten på 1:ans vippor för att vara säker på att motorn stod rätt när fördelaren skulle i igen. Oljan rann friskt ner på det högra grenröret. Lätt fixat.

Nu kunde jag få hjälp med att montera huven som var rejält dammig på ovansidan efter att ha bott under garagetaken sen förra sommaren. Monterade säkerhetshaken samt pinnen för själva huvlåset och justerade in z-stoppen samt huvlåset.

Monterade vindrutetorkarna som fått nya gummin samt de nya ytterbackspeglarna. Provade vindrutespolaren, inget vatten kom men pumpen surrade, provade att polvända den innan jag kom på att jag kopplat backventilen/fördelningsnippeln fel. Med det fixat sprutade det fint på rutan! Kollade att främre blinker fungerade: OK. Kollade bromljuset som inte fungerade innan, nu var det OK. Antagligen för att kontakten inte fungerar om det inte finns nåt motstånd i systemet (oluftat). Huven har fått nya FORD-bokstäver. Jag tror att jag skippar kromlisten i framkanten, bara en skitfälla.

Hjulen är här! Bredderna känns helt rätt, det blir rätt fett på den här relativt lilla bilen. Får se hur höjden fram blir när framvagnen satt sig litet.

Nu har även den främre störfångaren horn. Skall se om jag kan få tag på clips till nummerplåtshållaren på Wings & Wheels till helgen. Jag har köpt en vacuummätare för att kunna ställa in och diagnostisera motorn. Hittade inga clips, så jag gjorde ett par ur en massiv plastklots.


Fick tillbaka panelerna från sadelmakaren, jättefina, snyggt gjort av www.onestopshop.nu ! Han satte dit tryckknapparna för caböverdraget också. Jag skippar att ta hål för och montera askkopparna i armstöden, det är mycket finare utan. Nu kunde jag montera på de vita plåtpanelerna efter att ha tagit hål för trepunktsbätenas övre fästpunkter. Fattas att montera fönstervevarna som visade sig vara två olika typer och i ganska dåligt skick. Det kanske blir nya. Har även monterat sidopanelerna fram samt kantskyddslisten som går ända upp till solskyddsfästena. Skall montera nya ruthissar innan jag klämmer på dörrpanelerna. Hoppas det löser problemet med att rutorna inte går upp rakt.

Monterade en av de nya ruthissarna idag och justerade ventilationsrutan än en gång. Det verkar bättre, har dock inte kollat med cabställningen uppe ännu.

Har sprutat ML-olja i bägge dörrarna. Tänkte pensla dörrpanelernas baksidor med samma olja så att de tål ev fukt inifrån dörren för att slippa sätta dit plast.

Kontrollerade spänningen över instrumenten, 5V spik! Det verkar vara en kombination av något dåligt instrument, nån dålig givare och nästan ingen soppa i tanken som gör att det ser ut som om inga instrument fungerar. Fortsättning följer på Tuningsidan.

Efter att ha monterat den nya ruthissen på andra sidan och behandlat dörrpanelernas baksidor med ML-olja monterade jag dörrpaneler, armstöd samt öppningshandtag och rutvevar. Det sista som skall färdigställas är att cabtaket skall monteras, men det lämnar jag till fackmän. Bilen är klar för registreringsbesiktning.

 

 

 

 

 

 

     

Webbplatsen uppdaterades söndag 18 december 2011